Wykreślenie z rejestru podatników VAT dokonuje naczelnik właściwego urzędu skarbowego (przy osobie fizycznej prowadzącej działalność – ze względu na jej adres zamieszkania). Podatnicy muszą pamiętać, że naczelnik urzędu skarbowego może wykreślić podatnika z rejestru bez jego wiedzy, zgody i uprzedzenia.
Powody wykreślenia z rejestru VAT
Zgodnie z ustawą o VAT (art. 96 ust. 9 i 9a), naczelnik urzędu skarbowego może automatycznie wykreślić podatnika z rejestru VAT w kilku sytuacjach. Najczęstsze powody to:
Wykreślenie odbywa się bez decyzji administracyjnej i bez informowania podatnika z wyprzedzeniem.
Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, takich jak utrata zaufania kontrahentów czy problemy z odliczeniem VAT, warto regularnie:
W przypadku niesłusznego wykreślenia przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem o przywrócenie do rejestru VAT.
30.09.25
e-Urząd Skarbowy (e-US) to nowoczesna platforma internetowa, która od 2021 r. pozwala podatnikom załatwiać sprawy podatkowe online – bez wizyty w urzędzie, na p...
29.09.25
Co to jest Mały ZUS Plus? Mały ZUS Plus to ulga polegająca na opłacaniu niższych składek społecznych ZUS przez 36 miesięcy w ciągu 60 miesięcy prowadzenia dz...
28.09.25
Wiele osób pracuje obecnie nie na etacie, ale na podstawie innych form współpracy – kontraktów B2B, umów zlecenia czy umów o dzieło. Tego rodzaju rozwiązania wy...
Aleksandra Fredry 6D lok 2
30-605 Kraków
+ 48 882 500 551
biuro@eldorachunkowosc.pl