Główną korzyścią z wydzielenia części mieszkania prywatnego na rzecz prowadzonej działalności jest możliwość zwiększenia kosztów firmowych. Aby móc to zrobić, należy wyodrębnić procentowo część mieszkania przeznaczoną na cele firmowe i spisać odpowiednie oświadczenie.
W najnowszej interpretacji z dnia 01.12.2022 Fiskus zgadza się na rozliczanie wydatków na utrzymanie domu, w którym przedsiębiorca ma swoje biuro -nie pozwolił jednak na przyjęcie bardziej korzystnej metody wyliczania kosztów.
O interpretację wystąpił prowadzący własny biznes informatyk. Jest na stawce liniowej i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Buduje dom jednorodzinny, w którym jedno pomieszczenie przeznaczy na biuro. Będzie w nim wykonywał firmowe usługi.
Dom po oddaniu do użytkowania będzie lokalem mieszkalnym i będzie składał się z następujących stref:
Przedsiębiorca chce zaliczać do kosztów swojej firmy wydatki na prąd, gaz, Internet i podatek od nieruchomości. Wie, że nie może rozliczyć ich w całości. Jaką proporcję ma zastosować?
Informatyk twierdzi, że wydatki może rozliczać w części w jakiej biuro przypada na powierzchnię mieszkalną (czyli wychodzi około 12 proc.). Jego zdaniem w wyliczeniu nie uwzględnia się garażu i kotłowni. Nie są to bowiem miejsca przystosowane do mieszkania. Podobnie jest z poddaszem. To pomieszczenie służy do przechowywania nieużywanych codziennie przedmiotów, np. nart czy choinki. Nie powinno więc wpływać na ustalenie stosunku metrażu zajętego na działalność gospodarczą do metrażu całkowitego.
Fiskus opowiedział się za mniej korzystnym dla przedsiębiorcy sposobem rozliczania wydatków. Jego zdaniem, mogą one być kosztem w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię biura zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej do całej powierzchni nieruchomości, czyli z uwzględnieniem również części technicznej oraz poddasza. Z tego wynika, że przedsiębiorca może rozliczyć niewiele ponad 5 proc. wydatków.
Numer interpretacji: 0112-KDIL2-2.4011.757.2022.3.MC
O czym musimy pamiętać wydzielając część mieszkania?
Jakie koszty użytkowania mieszkania możemy rozliczyć w kosztach firmowych ?
Uwaga: Informatyk nie odliczy kosztów wody gdyż nie jest zakładem fryzjerskim .Wydatek dot. kosztów zużycia wody w przypadku Informatyka -to wydatek osobisty .
Musimy pamiętać, że każdy poniesiony koszt należy udokumentować.
Skarbówka przypomniała też, że kosztem uzyskania przychodów są tylko wydatki związane z działalnością gospodarczą. Obowiązek wykazania tego związku spoczywa na podatniku. Musi też pamiętać o ich udokumentowaniu.
Np. korzystanie z usług telekomunikacyjnych, remont w części firmowej mieszkania, wyposażenie biura - należy posiadać fakturę z NIP firmy .Jeżeli chcemy aby kosztem była zapłata części odsetkowej raty kredytu -to do harmonogram plus potwierdzenie zapłaty raty z bankowości internetowej.
28.04.25
W przeciwieństwie do umowy o pracę umowa zlecenie nie jest regulowana przez Kodeks Pracy co ogranicza pewne prawa zleceniobiorców. Pracujący na umowie zlecenie ...
06.04.25
Przedsiębiorca w prowadzonej działalności gospodarczej może posiadać firmowy samochód lub korzystać z prywatnego auta. Dostępne są również inne opcje, jak leasi...
31.03.25
Decyzja o zatrudnieniu członka rodziny – osoby współpracującej w jednoosobowej działalności gospodarczej to krok wymagający przemyślenia. Wybór między umową o p...
Aleksandra Fredry 6D lok 2
30-605 Kraków
+ 48 882 500 551
biuro@eldorachunkowosc.pl