Aby móc mówić o amortyzacji niezbędnym jest wiedzieć co to są środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które to właśnie podlegają amortyzacji.
Przez środki trwałe rozumie się rzeczowy majątek trwały, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki lub oddane do używania na podstawie najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.
Zalicza się do nich w szczególności:
Definicja wartości niematerialnych i prawnych (WNiP) jest zbieżna z definicją środka trwałego a dotyczy nabycia praw majątkowych do których zaliczamy min.:
A zatem czym jest amortyzacja?
Amortyzacja to nic innego jak koszt związany ze stopniową utratą wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jak wcześniej wspomniano, przedsiębiorca poddaje amortyzacji m.in. maszyny, urządzenia i środki transportu. W comiesięcznych odpisach amortyzacyjnych rozkłada w czasie wartość danego środka trwałego.
Co do zasady odpisy amortyzacyjne dokonywane są począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały wprowadzono do ewidencji.
Kluczowe jest wprowadzenie składników majątku do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych najpóźniej w miesiącu przekazania ich do użytkowania.
Metody amortyzacji.
Dostępne są następujące rodzaje amortyzacji:
Każda z nich ma swoje wady i zalety, więc dobrze jest je dokładnie poznać, zanim podatnik zdecyduje się na konkretną metodę – ponieważ raz wybranej metody co do zasady już nie można zmienić.
Pamiętać należy, że dla WNiP można zastosować tylko metodę liniową amortyzacji. Minimalny okres amortyzacji np. dla licencji (sublicencji) na programy komputerowe oraz od praw autorskich wynosi 24 miesiące.
Wysokość odpisów amortyzacyjnych
Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środka trwałego aż do zrównania sumy odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową lub zbycia środka z majątku firmowego.
Amortyzację nalicza się wg stawek podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych (załącznik nr 1 do ustawy o PIT). W zależności od rodzaju środka trwałego i metody amortyzacji inna będzie stawka amortyzacji.
Przepisy przewidują możliwość podwyższenia podstawowych stawek amortyzacyjnych, stosowania ich wielokrotności oraz ustalania stawek indywidualnych.
Wyboru metody amortyzacji należy dokonać przed jej rozpoczęciem, trzeba ją stosować aż do pełnego umorzenia środka trwałego lub zbycia z majątku firmowego.
Skupmy się na najbardziej pożądanej przez przedsiębiorców metodzie amortyzacji. Czym jest jednorazowa amortyzacja ?
Amortyzacja jednorazowa polega na jednorazowym odpisie amortyzacyjnym, który zostanie zaksięgowany w miesiącu rozpoczęcia użytkowania środka trwałego. Zatem można „wrzucić w koszty” całą wartość nabytego środka trwałego. Dzięki tej metodzie nie musi się rozkładać w czasie poniesienia kosztu zakup, a można zaewidencjonować go w całości nawet w miesiącu nabycia – jeżeli w tym miesiącu wprowadzono do ewidencji środków trwałych.
Z pojęciem jednorazowej amortyzacji możemy mieć do czynienia w trzech przypadkach:
W każdym przypadku zastosowanie jednorazowej amortyzacji wymaga spełnienia pewnych warunków. Poniżej wskazujemy poszczególne z nich.
Jednorazowa amortyzacja środków trwałych o wartości do 10.000 zł
Środki trwałe o wartości do 10.000 zł ze względu na swoją niską wartość, mogą zostać zamortyzowane jednorazowo, o czym mówi art.22 d ustawy o PIT „podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22 g, nie przekracza 10 000 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania”.
Jednorazowa amortyzacja w ramach pomocy de minimis
Dla środków trwałych o wartości powyżej 10 000 zł można zastosować jednorazową amortyzację w ramach pomocy de minimis. Dotyczy to:
W tym zakresie wskazać należy, iż małym podatnikiem w 2023 r. jest podatnik, którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w 2022 r. kwoty 9.654.000 zł.
Dodatkowo trzeba spełnić dwa warunki:
Podatnik nie ma obowiązku występowania do organów o zgodę na zastosowanie jednorazowej amortyzacji w ramach pomocy de minimis. Warto jednak w tym zakresie zwrócić się do urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia, iż ją zastosował oraz w jakiej kwocie. Takie potwierdzenie będzie szczególnie przydatne, jeżeli przedsiębiorca będzie ubiegał się o kolejną pomoc. Jest to związane z limietem pomocy de minimis w ciągu 3 lat wynoszącym 200.000 euro (branża transportowa – 100.000 euro).
Jednorazowa amortyzacja fabrycznie nowych środków trwałych
W roku podatkowym każdy przedsiębiorca może skorzystać z jednorazowej amortyzacji w wysokości do 100 000 zł. Ten sposób wymaga jednak spełnienia szeregu warunków:
Grupy według Klasyfikacji Środków Trwałych:
grupa 0 - grunty
grupa 1 – budynki i lokale oraz prawa spółdzielcze i własnościowe
grupa 2 – obiekty inżynieryjne (wodne i lądowe)
grupa 3 – kotły i maszyny energetyczne,
grupa 4 – maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania,
grupa 5 – specjalistyczne maszyny, urządzenia i aparaty,
grupa 6 – urządzenia techniczne,
grupa 7 – środki transportu z wyłączeniem samochodów osobowych,
grupa 8 – narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie.
Amortyzacja – zmiany w 2023
Od 2023 roku ustawodawca w ramach Polskiego Ładu wprowadził zakaz dokonywania odpisów amortyzacyjnych od budynków i lokali mieszkalnych nabytych bądź wytworzonych przed 1 stycznia 2022 roku. Nie będzie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
28.04.25
W przeciwieństwie do umowy o pracę umowa zlecenie nie jest regulowana przez Kodeks Pracy co ogranicza pewne prawa zleceniobiorców. Pracujący na umowie zlecenie ...
06.04.25
Przedsiębiorca w prowadzonej działalności gospodarczej może posiadać firmowy samochód lub korzystać z prywatnego auta. Dostępne są również inne opcje, jak leasi...
31.03.25
Decyzja o zatrudnieniu członka rodziny – osoby współpracującej w jednoosobowej działalności gospodarczej to krok wymagający przemyślenia. Wybór między umową o p...
Aleksandra Fredry 6D lok 2
30-605 Kraków
+ 48 882 500 551
biuro@eldorachunkowosc.pl