Główną korzyścią z wydzielenia części mieszkania prywatnego na rzecz prowadzonej działalności jest możliwość zwiększenia kosztów firmowych. Aby móc to zrobić, należy wyodrębnić procentowo część mieszkania przeznaczoną na cele firmowe i spisać odpowiednie oświadczenie.
W najnowszej interpretacji z dnia 01.12.2022 Fiskus zgadza się na rozliczanie wydatków na utrzymanie domu, w którym przedsiębiorca ma swoje biuro -nie pozwolił jednak na przyjęcie bardziej korzystnej metody wyliczania kosztów.
O interpretację wystąpił prowadzący własny biznes informatyk. Jest na stawce liniowej i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Buduje dom jednorodzinny, w którym jedno pomieszczenie przeznaczy na biuro. Będzie w nim wykonywał firmowe usługi.
Dom po oddaniu do użytkowania będzie lokalem mieszkalnym i będzie składał się z następujących stref:
Przedsiębiorca chce zaliczać do kosztów swojej firmy wydatki na prąd, gaz, Internet i podatek od nieruchomości. Wie, że nie może rozliczyć ich w całości. Jaką proporcję ma zastosować?
Informatyk twierdzi, że wydatki może rozliczać w części w jakiej biuro przypada na powierzchnię mieszkalną (czyli wychodzi około 12 proc.). Jego zdaniem w wyliczeniu nie uwzględnia się garażu i kotłowni. Nie są to bowiem miejsca przystosowane do mieszkania. Podobnie jest z poddaszem. To pomieszczenie służy do przechowywania nieużywanych codziennie przedmiotów, np. nart czy choinki. Nie powinno więc wpływać na ustalenie stosunku metrażu zajętego na działalność gospodarczą do metrażu całkowitego.
Fiskus opowiedział się za mniej korzystnym dla przedsiębiorcy sposobem rozliczania wydatków. Jego zdaniem, mogą one być kosztem w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię biura zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej do całej powierzchni nieruchomości, czyli z uwzględnieniem również części technicznej oraz poddasza. Z tego wynika, że przedsiębiorca może rozliczyć niewiele ponad 5 proc. wydatków.
Numer interpretacji: 0112-KDIL2-2.4011.757.2022.3.MC
O czym musimy pamiętać wydzielając część mieszkania?
Jakie koszty użytkowania mieszkania możemy rozliczyć w kosztach firmowych ?
Uwaga: Informatyk nie odliczy kosztów wody gdyż nie jest zakładem fryzjerskim .Wydatek dot. kosztów zużycia wody w przypadku Informatyka -to wydatek osobisty .
Musimy pamiętać, że każdy poniesiony koszt należy udokumentować.
Skarbówka przypomniała też, że kosztem uzyskania przychodów są tylko wydatki związane z działalnością gospodarczą. Obowiązek wykazania tego związku spoczywa na podatniku. Musi też pamiętać o ich udokumentowaniu.
Np. korzystanie z usług telekomunikacyjnych, remont w części firmowej mieszkania, wyposażenie biura - należy posiadać fakturę z NIP firmy .Jeżeli chcemy aby kosztem była zapłata części odsetkowej raty kredytu -to do harmonogram plus potwierdzenie zapłaty raty z bankowości internetowej.
01.06.25
Żeby świadczyć określone usługi, trzeba najpierw zainwestować w naukę i zdobyć określone kwalifikacje. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej złagodził ostatnio...
01.06.25
Przedsiębiorca wybierający formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych może uznać, że skoro opodatkowany jest przychód a nie dochód (dla przyp...
24.05.25
Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą ponosi różne wydatki, które mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu, a co za tym idzie – mogą zmni...
Aleksandra Fredry 6D lok 2
30-605 Kraków
+ 48 882 500 551
biuro@eldorachunkowosc.pl