AKTUALNOŚCI


DOMOWE BIURO W KOSZTACH,JAK WYDZIELIĆ POWIERZCHNIE WŁASNEGO MIESZKANIA,CO MOŻNA ODLICZYĆ?

2023-01-27

Główną korzyścią z wydzielenia części mieszkania prywatnego na rzecz prowadzonej działalności jest możliwość zwiększenia kosztów firmowych. Aby móc to zrobić, należy wyodrębnić procentowo część mieszkania przeznaczoną na cele firmowe i spisać odpowiednie oświadczenie.

W najnowszej interpretacji z dnia 01.12.2022 Fiskus zgadza się na rozliczanie wydatków na utrzymanie domu, w którym przedsiębiorca ma swoje biuro -nie pozwolił jednak na przyjęcie bardziej korzystnej metody wyliczania kosztów.

O interpretację wystąpił prowadzący własny biznes informatyk. Jest na stawce liniowej i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Buduje dom jednorodzinny, w którym jedno pomieszczenie przeznaczy na biuro. Będzie w nim wykonywał firmowe usługi.

Dom po oddaniu do użytkowania będzie lokalem mieszkalnym i będzie składał się z następujących stref:

  • mieszkalna 126,13 m2, w tym biuro 15,13 m2, ogrzewana;
  • techniczna 53,84 m2 (garaż i kotłownia), ogrzewana;
  • poddasze 116,15 m2, nieogrzewana.

Przedsiębiorca chce zaliczać do kosztów swojej firmy wydatki na prąd, gaz, Internet i podatek od nieruchomości. Wie, że nie może rozliczyć ich w całości. Jaką proporcję ma zastosować?

Informatyk twierdzi, że wydatki może rozliczać w części w jakiej biuro przypada na powierzchnię mieszkalną (czyli wychodzi około 12 proc.). Jego zdaniem w wyliczeniu nie uwzględnia się garażu i kotłowni. Nie są to bowiem miejsca przystosowane do mieszkania. Podobnie jest z poddaszem. To pomieszczenie służy do przechowywania nieużywanych codziennie przedmiotów, np. nart czy choinki. Nie powinno więc wpływać na ustalenie stosunku metrażu zajętego na działalność gospodarczą do metrażu całkowitego.

Fiskus opowiedział się za mniej korzystnym dla przedsiębiorcy sposobem rozliczania wydatków. Jego zdaniem, mogą one być kosztem w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię biura zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej do całej powierzchni nieruchomości, czyli z uwzględnieniem również części technicznej oraz poddasza. Z tego wynika, że przedsiębiorca może rozliczyć niewiele ponad 5 proc. wydatków.

Numer interpretacji: 0112-KDIL2-2.4011.757.2022.3.MC

O czym musimy pamiętać wydzielając część mieszkania?

  • wydzielona powierzchnia musi być faktycznie wykorzystywana do celów firmowych. Może to być również część korytarza, kuchni czy łazienki pod warunkiem ,że przedsiębiorca przyjmuje klientów w domu.
  • nie wydzielamy żadnego pokoju w całości-jeśli to zrobimy, podatek od nieruchomości wzrośnie i to 30- krotnie, ponieważ pokój wydzielony w całości staje się bowiem powierzchnią użytkową. By uniknąć zarówno urzędowych formalności, jak i wyższego podatku, wydzielamy część  70% pokoju biurowego  i 20% salonu, czyli obszar faktycznego stanowiska biurowego (powierzchnia zajmowana np. :na biurko ,krzesło ,regał na dokumenty firmowe.
  • zgodnie z powyższą interpretacją wydzieloną procentowo powierzchnię odnosimy do wartości całego lokalu.

Jakie koszty użytkowania mieszkania możemy rozliczyć w kosztach firmowych ?

  • część odsetkowa raty kredytowej -tylko w części przypadającej na wydzieloną powierzchnię
  • czynsz za mieszkanie w stosunku do wydzielonej powierzchni
  • rachunki eksploatacyjne -bierzemy tylko te koszty ,które zużywamy pod działalność.

Uwaga: Informatyk nie odliczy kosztów wody gdyż nie jest zakładem fryzjerskim .Wydatek dot. kosztów zużycia wody w przypadku Informatyka -to wydatek osobisty .

  • remont wydzielonej powierzchni np. zakup farby, malowanie pokoju, oświetlenie, wykładzina/panele, inne usługi budowlane – tylko przypadające na wydzieloną powierzchnię
  • awaryjne źródło zasilania w energie np. agregat
  • klimatyzacja montowana w wydzielonej powierzchni
  • wyposażenie (lampka, biurko, regał, szafa, fotel,)
  • ubezpieczenie domu/mieszkania – proporcjonalnie do wydzielonej powierzchni

Musimy pamiętać, że każdy poniesiony koszt należy udokumentować.

Skarbówka przypomniała też, że kosztem uzyskania przychodów są tylko wydatki związane z działalnością gospodarczą. Obowiązek wykazania tego związku spoczywa na podatniku. Musi też pamiętać o ich udokumentowaniu.

Np. korzystanie z usług telekomunikacyjnych, remont w części firmowej mieszkania, wyposażenie biura - należy posiadać fakturę z NIP firmy .Jeżeli chcemy aby kosztem była zapłata części odsetkowej raty kredytu -to do harmonogram plus potwierdzenie zapłaty raty z bankowości internetowej.

 

SPRAWDŹ NAJNOWSZE ARTYKUŁY

01.06.25

KOSZTY SZKOLEŃ PRZED ROZPOCZĘCIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Żeby świadczyć określone usługi, trzeba najpierw zainwestować w naukę i zdobyć określone kwalifikacje. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej złagodził ostatnio...

01.06.25

CZY WARTO ZBIERAĆ FAKTURY KOSZTOWE NA RYCZAŁCIE ?

Przedsiębiorca wybierający formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych może uznać, że skoro opodatkowany jest przychód a nie dochód (dla przyp...

24.05.25

CZY PSYCHOTERAPIĘ MOŻE PRZEDSIĘBIORCA ZALICZYĆ W KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODU

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą ponosi różne wydatki, które mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu, a co za tym idzie – mogą zmni...

Eldorachunkowość Sp. z o.o.

Aleksandra Fredry 6D lok 2
30-605 Kraków
+ 48 882 500 551
biuro@eldorachunkowosc.pl