AKTUALNOŚCI


WDT – WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWA DOSTAWA TOWARÓW

2024-11-02

Czym jest WDT ?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów to element handlu pomiędzy dostawcami z jednego państwa kraju UE, a nabywcami z innego państwa członkowskiego UE. Dzięki WDT unikamy podwójnego opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa gdzie dostarczamy towar oraz państwa skąd ten towar został wysłany. Jednocześnie dzięki obowiązkowi ewidencjonowania i raportowania takich transakcji zapobiegamy oszustwom podatkowym.

Reasumując, Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów (WDT) polega na wywozie towarów z kraju na rzecz podatnika prowadzącego działalność gospodarczą na terenie innego państwa znajdującego się na terenie Unii Europejskiej, w wyniku którego następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Dostawca i nabywca w WDT

Aby traktować transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, dostawca musi być podatnikiem VAT-UE, a nabywca posiadać numer VAT-UE lub być zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego UE innego niż kraj wysyłki.

Jest jednak wyjątek, kiedy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów dotyczy nowych środków transportu lub wyrobów akcyzowych, które obejmuje procedura zawieszenia poboru akcyzy lub są objęte procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z opłaconą akcyzą. W takich sytuacjach nabywca nie musi być zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.

Kiedy możemy zastosować stawkę  0%  VAT w WDT ?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów co do zasady opodatkowana jest przez dostawcę stawką 0% VAT a obowiązek rozliczenia podatku VAT, który wynika z takiej dostawy spoczywa na nabywcy. Jednak zastosowanie takiego opodatkowania wymaga spełnienia poniższych warunków:

  • Nabywca posiada ważny numer identyfikacyjny, umożliwiający jego weryfikację na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.
  • Dokonujący dostawy towarów (sprzedawca) posiada dokumenty potwierdzające wywóz towarów z terytorium Polski oraz potwierdzające dostawę towarów w kraju UE innym niż terytorium kraju wysyłki. Takie dowody dostawca musi posiadać przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
  • Dostawca, wykazując wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w deklaracji podatkowej, musi być zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Weryfikacja nabywcy.

Aby spełnić jeden z warunków niezbędnych do uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów należy zweryfikować dane podane przez nabywcę a jest to możliwe dzięki wyszukiwarce VIES (VAT International Exchange System), która zawiera informacje dotyczące podatników VAT z UE z jej 27 krajów członkowskich oraz Irlandii Północnej. Wyszukiwarkę można znaleźć na stronie: ec.europa.eu

Dowody potwierdzające wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

O tym, jakie dokumenty akceptowane są jako dowody, o których mowa w drugim z ww. punktów, opisane są w art. 42 ustawy o VAT oraz w art. 45a Rozporządzenia Wykonawczego UE 282/2011. Zwykle w praktyce akceptowane są przykładowo:

Przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi):

  • Dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do odbiorcy z terytorium innego państwa członkowskiego UE niż kraj wysyłki – gdy dowóz jest zlecony przewoźnikowi – oraz specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Wywóz towarów wykonywany jest bezpośrednio przez podatnika lub nabywcę:

  • Dowód, w którym zawarte są następujące informacje: nazwa lub imię i nazwisko oraz dane adresowe podatnika dokonującego WDT, a także nabywcy, specyfikacja towarów oraz wskazanie ich ilości, potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę oraz określenie środka transportu (rodzaj i numer rejestracyjny), którym są dostarczone towary. Ponadto konieczna jest specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Jeżeli posiadane dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towaru do nabywcy znajdującego się na terenie państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju towarów, mogą nimi być inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
  4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Podstawową  kwestię w przedmiotowej sprawie stanowi udowodnienie faktu dostarczenia towaru do innego państwa członkowskiego. Wykazanie przez dostawcę, że towar fizycznie opuścił kraj dostawcy jest niezbędne dla zastosowania stawki 0% z tego względu, że okoliczność wysyłki towaru i przemieszczenia go do innego państwa członkowskiego stanowi obiektywne kryterium, na którym opierają się pojęcia definiujące czynność wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Brak potwierdzenia wywozu  towaru a deklaracja VAT.

Aby skompletować dokumentację podatnik ma czas do momentu upływu terminu złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Jeśli nie zdąży skompletować wymaganej dokumentacji, to zastosowanie będzie mieć art. 42 ust. 12 ustawy o VAT. Mówi on o tym, że w przypadku m.in. braku potwierdzenia wywozu towaru przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:

  • okres kwartalny – podatnik nie wykazuje tej dostawy w aktualnym rejestrze sprzedaży VAT tylko w rejestrze za następny okres rozliczeniowy, ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nadal nie posiada dowodów wywozu;
  • okres miesięczny – podatnik nie wykazuje tej dostawy w rejestrze sprzedaży VAT za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w rejestrze za trzeci okres rozliczeniowy, wliczając w to okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy, ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten trzeci już okres rozliczeniowy nadal nie posiada dowodów wywozu.

Przykład 1.

Polski przedsiębiorca jako czynny podatnik VAT zarejestrowany do VAT-UE, w styczniu dokonał sprzedaży towarów i wystawił fakturę na rzecz kontrahenta z UE. Jako że nabywca towaru jest również podatnikiem zarejestrowanym na potrzeby VAT-UE, sprzedawca wystawił fakturę ze stawką 0%:

  • jeśli dokumenty wpłynęłyby do 25 lutego - przedsiębiorca wykaże WDT ze stawką 0% w deklaracji za styczeń,
  • jeżeli dokumenty wpłynęłyby pomiędzy 25 lutego a 25 marca – to przedsiębiorca skoryguje deklarację za styczeń, wykazując w niej WDT. Jeśli dokumenty w tym okresie nie wpłyną – dostawa nadal nie będzie wykazana w deklaracji,
  • w przypadku gdy dokumenty wpłyną pomiędzy 25 marca a 25 kwietnia – przedsiębiorca wykaże WDT ze stawką 0%, ale korygując deklarację za styczeń. Jeżeli dokumenty nie wpłyną do 25 kwietnia, to wykaże sprzedaż ze stawką krajową (np. 23%) w deklaracji za marzec,
  • jeżeli dokumenty wpłyną po 25 kwietnia, to z chwilą otrzymania dokumentów można złożyć korektę deklaracji za marzec (na minus przy 23%) oraz korektę deklaracji za styczeń (wykazując 0% WDT).

 

SPRAWDŹ NAJNOWSZE ARTYKUŁY

28.04.25

KTO WYPŁACA ZASIŁEK CHOROBOWY DLA PRACOWNIKA NA UMOWIE ZLECENIE

W przeciwieństwie do umowy o pracę umowa zlecenie nie jest regulowana przez Kodeks Pracy co ogranicza pewne prawa zleceniobiorców. Pracujący na umowie zlecenie ...

06.04.25

SAMOCHÓD UŻYCZONY OD CZŁONKA RODZINY W KOSZTACH PRZEDSIĘBIORCY

Przedsiębiorca w prowadzonej działalności gospodarczej może posiadać firmowy samochód lub korzystać z prywatnego auta. Dostępne są również inne opcje, jak leasi...

31.03.25

ZATRUDNIENIE CZŁONKA RODZINY W JEDNOOSOBOWEJ DZIAŁALNOŚCI

Decyzja o zatrudnieniu członka rodziny – osoby współpracującej w jednoosobowej działalności gospodarczej to krok wymagający przemyślenia. Wybór między umową o p...

Eldorachunkowość Sp. z o.o.

Aleksandra Fredry 6D lok 2
30-605 Kraków
+ 48 882 500 551
biuro@eldorachunkowosc.pl